הדברת פשפשים

הדברת פשפשים

פשפשים הם סוג של חרקים הניזונים בעיקר מנוזלים של צמחים או בעלי חיים. בארץ נוטים להתבלבל בין הפשפש, שבדרך כלל אינו מזיק, לפרעוש. כמו הפרעוש גם הפשפש ניזון ממציצת דמו של פונדקאי, בן אדם .

בארץ ידועים יותר מ-700 סוגי פשפשים. הדברת פשפשים באמצעות ריסוס פשפשים נחוצה מכיוון שחלקם מזיקים לחקלאות ומסוגלים להשמיד יבולים שלמים. אולם רובם ככולם אינם מזיקים, וחלקם אפילו מועילים לחקלאות בזכות החרקים שהם משמידים. אולם שמם של הפשפשים ידוע לשמצה בעיקר בגלל סוג אחד של פשפשים הקרוי פשפש המיטה ששמו באנגלית הוא Cimex lectulsrius .

מתי פעילים הפשפשים?
פעולת הפשפשים מתרחשת בעיקר בלילה. הם נוהגים להסתתר במהלך היום באזור בקרבת מקום השינה של האדם, ומצליחים להתחבר אפילו בבקיעים נסתרים במזרון, בארגזי מצעים או לוחות עץ. אין להם קנים, אך הם אוהבים להתקבץ.

כשהם רעבים הם יוצאים מחוריהם ועוקצים את האדם כדי לקבל מזון. בעקבות העקיצה מופיעים סימנים אדומים שנמשכים זמן מה. זאת הסיבה מדוע חשוב לבצע ריסוס פשפשים באופן קבוע באזור המיטה, ובמידת הצורך במקומות סגורים נוספים.

פשפשים ביתיים
פשפשי המיטה ניזונים מדם האדם באמצעות עקיצה, בחלקי הגוף המכוסים כמו הבטן והגב. העקיצה בעיקרה כואבת, אולם יכולה לגרום גם לדלקת במקרה של רגישות. יחד עם זאת לא ידוע על מחלות המועברות על ידי פשפש המיטה. בניגוד לפרעושים לפשפשי המיטה אין כנפיים והם אינם מסוגלים לקפוץ.

הדברת פשפשים נעשית ע"י ריסוס פשפשים בחומרי ריסוס מסוג פריתרואידים. ריסוס פשפשים מתבצע בדרך כלל במקומות סגורים ולא מאווררים כגון חדרי השינה, ארונות וסביבת המיטה. הריסוס הוא מסוג החומרים המשמשים להדברה ירוקה. ווניתן להיכנס לחדר המרוסס לאחר ייבוש.מספר המלצות על הדברת פשפשים
מומלץ לבצע הדברת פשפשים כאשר עוברים לבית חדש, או כאשר רוכשים רהיטים מיד שניה.

מאחר שפשפש המיטה מסתתר במקומות קשים לאיתור ומסוגלים לחיות תקופה ארוכה ללא תזונה, קשה מאוד לאתרו והשמדתו כרוכה לעתים במאבק שנמשך מספר חודשים. מלבד שימוש בחומרי הדברה כדאי להשתמש לפעמים גם באבוקות עשן שמבריחות פשפשים.

חשיבות ההתייעצות עם איש מקצוע
חשוב לבצע הדברת פשפשים ברגע שהם מתגלים מאחר שכל נקבת פרעוש מטילה במהלך חייה בין 200 ל-500 ביצים הבוקעים לאחר 5-15 ומיד מתחילים לעקוץ. התרבות פשפשים אינה רק מטרד בריאותי, אלא עלולה לגרום נזקים גם לבית.

התרבות מהירה זאת והנזקים החמורים שהם עלולים לגרום מחייבת הזמנה של איש מקצוע גם כאשר נראה כי הבעיה מקומית. אפילו אם מדובר רק בחדר בתוך הבית בו מתלוננים על עקיצות המאפיינות פשפשים מחייבת ריסוס מקיף של כל סביבת המגורים, כולל בארונות, בשידות, בתקרות ועוד. לכן אם יש ילדים או חיות מחמד בבית כדאי לשקול טיפול הדרגתי יותר. תהליך זה יקר יותר אולם בטוח יותר.