ytoshim-min

  יתושים הם אולי קטנים, אבל הם אחד המזיקים הגדולים ביותר בעולם. הם גם מטרד ומעבירי מחלות כגון קדחת הנילוס המערבי, קדת צהובה, קדחת השקע האפריקאי, סוגים שונים של קדחת מוח שונות ועוד. זאת הסיבה מדוע חשוב לבצע הדברה בעמק חפר, גם כאשר נדמה שהם בכלל לא מציקים. גם כאשר הן רחוקים מבני אדם, תמיד יש חשש שהתרבותם המהירה תביא להתפשטות לקרבת ישוב, ויחד עימם גם מחלות רבות.כיצד לבצע הדברה בעמק חפר או בלב השרוןיתושים נפוצים בעיקר במקורות מים עומדים. לפיכך ריסוס ביתי הנו חסר תועלת לטיפול ממושך, אלא למניעה בלבד.

הדברה בעמק חפר מתבצעת על ידי מדביר בעמק חפר מקצועי. כיום מדביר בעמק חפר מאתר קודם כל את מקור המים שבו מתרבים היתושים. לאחר מכן מדביר בעמק חפר צריך לדאוג להפצת המים העומדים בשמנים כדי למנוע התרבות נוספת. את היתושים הבוגרים משמדים באמצעות ריסוס השטחים שבהם נמצאים. השמנים שפותחו במיוחד למטרה זאת מונעים מרימות היתושים להתבגר ולהתפשט באזור.פעולות אלה מורכבות מאוד ולא קלות. מספיק שנקבה אחת לא תמצא באזור בו מבוצעת הדברה בעמק חפר או שתגיע מאזור אחר כדי שתוך זמן קצר יהיה צורך בחידוש פעולות ההדברה. לפיכך חשוב לבצע מראש פעולות מניעה.

כיצד לבצע איתור מקורות לדגירת יתושים

הדברה בעמק חפר או לב השרון צריכה לכלול גם דרכים מאיתור כל מקורות המים העומדים וייבושם. מקומות כאלה יכולים להיות למשל במרתפים, במחסנים, בביובים, בצמיגים שונים, עציצים בפיר מעלית ובגגות של בתים, כל מקום בו התרבו מים במהלך החורף. כמו כן צריך לאתר ולייבש את כל השלוליות שנוצרו במהלך החורף, ולאתר את כל התקלות במערכת הביוב. גם בריכות פתוחות יכולות להיות מקור לדגירת יתושים. במיוחד במקומות שבהם הן נמוכות מאוד ומכוסות בצמחיה שיכולה להסתיר מים עומדים. צריך לזכור שנקבת היתוש מטילה את ביציה במים שעומקם עד 50 ס"מ.הדברה אורגניות של הדברת יתושים.

הדברה בעמק חפר יכולה להתבצע היום גם בעזרת שיטות אורגניות, ולא רק באמצעות שימוש בחומרים כימיים. כך למשל פותח בארץ חיידק שגורם לתמותת זחלי יתושים בלי לפגוע בבעלי חיים אחרים ובצמחיה.

הפתרון הזה נמצא בשימוש ברחבי העולם בהצלחה רבה.דרכים אורגניות נוספות כוללות שימוש בדגים מזן מיוחד וכן שימוש בשואב יתושים מיוחד.מדביר בעמק חפר צריך להכיר דרכים כאלו ולהשתמש בהם.